
1 (24)

Kantelu 19.4.2011, laadittu Julkisen sanan neuvoston web-lomakkeen
jaottelun mukaisesti.

1. Kantelija:

Jyrki Kuoppala

2. Kantelu hyvän journalistisen tavan rikkomisesta

3. Lehti: Suomen Kuvalehti

3.1  Kantelun kohteena oleva artikkeli

Ilmestymispäivä: 1.4.2011

Kirjoitus: "Teräviä kysymyksiä" s. 34-41 sekä sisällysluettelomerkintä "Teräviä kysymyksiä",  
"Rokotusten vastustajat valtaavat jalansijaa Suomessakin."

Suomen Kuvalehti kirjoittaa sisällysluettelomerkinnän mukaan Suomessa ”jalansijaa valtaavista” 
”rokotusten vastustajista”. Kirjoituksessa käsitellään etupäässä Rokotusinfo ry:tä ja sen 
puheenjohtajaa, Jyrki Kuoppalaa eli allekirjoittanutta. Lisäksi artikkelissa käsitellään narkolepsiaan 
sairastuneiden lasten vanhempia ja kolmea eduskuntavaaliehdokasta.

Artikkelin esitystapa on dramatisoiva ja suurelta osin henkilöihin liittyvien tarinoiden päälle 
rakennettu. Alaotsikon kysymys on ”Miksi terveysviranomaiset pelkäävät Jyrki Kuoppalaa?” 
Artikkeli sisältää henkilöiden luonnehdintoja, esimerkiksi narkolepsiaan sairastuneen lapsen
vanhempaa kuvataan ”kiivaaksi”. Artikkelissa pääosassa ovat artikkelin kirjoittajan artikkeliinsa 
rakentamat henkilöhahmot, eivät niinkään tapahtumat tai tosiasiat.

Artikkelin tarkoitus on sisällysluettelomerkinnän ja viimeisen sivun sairausvaroitusten perusteella 
pääteltynä esittää varoitus siitä, mitä voi tapahtua, jos ”rokotusten vastustajat” valtaavat liikaa alaa, 
ja varoittaa yleisöä ”rokotusten vastustajien” luomasta uhasta. Artikkeli perustuu voimakkaaseen 
vastakkainasetteluun, toisella puolella ”rokotusten vastustajat” joista annetaan kuva terveydellisen 
uhan muodostavina, rokotusten lopettamista haluavina toimijoina ja joiden toiminnasta halutaan 
antaa varoitus, toisella puolella viranomaiset. Artikkelissa haastateltu Terveyden ja hyvinvoinnin 
laitoksen (THL) rokoteturvallisuslääkäri ilmaisee asian seuraavasti:

Miksi neuvoloissa ei sitten punnita vakavien haittojen riskiä?

”Jos korostamme äärimmäisen pientä riskiä, neurotisoimme vanhemmat”,
Nohynek sanoo. ”Sen jälkeen rokotusten määrä putoaa, ja taudit palaavat.”

Lehdellä on asiaan selvä kanta ja linja. Tähän lehdellä on toki täysi oikeus. Samoin tyylilajin, 
haastateltujen ja lähteiden valintaan - merkittävä osa tietolähteistä ja haastatelluista ovat ns. yleistä
rokotusohjelmaa ja THL:n toimintaa toteuttavia tai sitä aiemminkin voimakkaasti tukeneita 
henkilötä. Kuten yllämainitusta lainauksestakin käy ilmi, artikkeli taustoittaa ansiokkaasti 
rokotusohjelman toteuttamisesta ja rokotustiedotuksesta vastaavien ajattelua ja näkemyksiä. 
Artikkelin kirjoittanut toimittaja on selvästikin perusteellisesti perehtynyt artikkelin aiheeseen. 
Juttua on valmisteltu perusteeellisesti ja pitkän ajan kuluessa, vähintäänkin yli kuukauden, ehkä yli 
kaksi kuukautta. Artikkeli taustoittaa ansiokkaasti terveysviranomaisten ajatuksia. Lehden 
pitkäaikaisen ja perusteellisen perehtymisen jälkeen lehdellä olisi ollut edellytyksiä toimia 
keskustelun edistäjänä, tosin dialogi jää artikkelissa syntymättä, koska toimittaja ei ole minua 



2 (24)

haastatellessaan juurikaan kertonut haastattelemiensa STM:n ja THL:n virkamiesten näkemyksistä, 
eikä tietääkseni ole haastatellut lainkaan artikkelissa käsiteltyjä kansanedustajaehdokkaita.

Artikkelin kantavana teemana toimiva varoitus ja vastakkainasettelu ”rokotusten vastustajat” 
vastaan viranomaiset on mielestäni virheellinen ja terveydelle haitallisten päätösten syntymisen 
riskiä lisäävä. Lehden tapa esittää Rokotusinfo ja allekirjoittanut ”rokotusten vastustajina” ei
käsitykseni mukaan perustu todellisuuteen eikä väärinkäsitykseen, vaan lehden tietoiseen valintaan 
ja dramatisointiin, lehden valitsemaan linjaan. Suomen Kuvalehti on 23.8.2009 julkaissut 
verkkosivuillaan lähettämäni oikaisun (liite 1), jossa kerron, että Rokotusinfo ei vastusta
rokotuksia:

”Rokotusinfo ei vastusta rokotuksia, vaan toimii rokotusten
vapaaehtoisuuden ja rokotuksia koskevan tiedon paremman saatavuuden sekä
rokotuksia koskevan valinnanvapauden puolesta.”

Lehdellä on oikeus valita linjansa ja väitteensä ja esittää omia näkemyksiään. Suomen Kuvalehden 
näkemyksenä artikkelin ja mm. päätoimittajan kirjoittaman (”Jos katsoo yhdistyksenne materiaalia,  
tuo sanonta pitää paikkansa, vaikka väitätte toista.”, liite 2) perusteella on, että Rokotusinfo ry ja 
allekirjoittanut ovat ”Rokotusten vastustajia”. Lehdellä on oikeus esittää näkemyksensä. Toisaalta 
käsitykseni mukaan Journalistin ohjeet asettavat Suomen Kuvalehdelle velvoitteita mm. toimia
hienotunteisesti, toimia pyrkien totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen, tarkistaa esittämänsä tiedot, 
velvoitteen esittää esim. sisällysluettelossa olevalle rokotusten vastustamisväitteellä kate jutussa
ja suhtautua kriittisesti tietolähteisiin.

Nähdäkseni Suomen Kuvalehti on valitsemansa teeman, näkökulman ja vastakkainasettelun 
voimalliseen toteuttamiseen pyrkiessään jättänyt noudattamatta vähintäänkin joitakin Journalistin 
ohjeiden kohtia. Suomen Kuvalehti pyrkii edistämään luomaansa dramatisoivaa vastakkainasettelua
keinoilla, jotka eivät ole kaikin osin Journalistin ohjeiden mukaisia. Keinoina on mm. useita 
asiavirheitä sistältäviä väitteitä. Asiavirheitä sisältävillä väitteillä (mm. Rokotusinfon sivulla 
väitetyksi esitettyä rokotejohtaja Terhi Kilven arviolla sekä Rokotusinfon tiedotteessa olevaksi 
väitetyllä lainauksella) lehti koettaa luoda Rokotusinfosta valitsemansa mukaisen kuvan. 
Seuraavilla perusteilla haluan saattaa Suomen Kuvalehden toiminnan Julkisen sanan neuvoston 
arvioitavaksi.

Itse jutun aiheesta haluan vielä mainita, että mielestäni turvallisilla ja tehokkailla rokotteilla oikein 
ja vastuullisesti käytettynä voidaan saavuttaa ehkä hyvinkin merkittäviä terveyshyötyjä. Olen 
huolissani siitä, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Sosiaali- ja terveysministeriön 
(STM) omaksuman ja Suomen Kuvalehden toistaman viestintälinjauksen seurauksena monet 
ihmiset voivat alkaa boikotoida sellaisiakin rokotuksia, joiden kohdalla ei sellaisia hälytyssignaaleja
ole ilmennyt kuin artikkelissa mainittujen sikainfluenssa- ja tuberkuloosirokotteiden käytössä on 
havaittu. Mielestäni rokotteiden riskeistä tulisi kertoa asiallisesti, ja se palvelisi asiallista
rokotuspolitiikkaa ja olisi potilaslain mukaista. En yhdy SK:n artikkelissa esitettyyn THL:n Hanna 
Nohynekin näkemykseen, että riskien punnitseminen neuvoloissa johtaisi merkittävään rokotusten 
määrän putoamiseen, vaan pidän todennäköisempnä, että riskeistä vaikenemisen kasvattama 
epäluottamus vähentää rokotusten ottamista.



3 (24)

4. Kantelun perusteet

4.1 Journalistin ohjeiden kohdat joita kantelu koskee

"28. Sairaus- ja kuolemantapauksista sekä onnettomuuksien ja rikosten uhreista tietoja  
hankittaessa ja uutisoitaessa on aina noudatettava hienotunteisuutta."

"8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen."

"15. Otsikoille, ingresseille, kansi- ja kuvateksteille, myyntijulisteille ja muille esittelyille on  
löydyttävä sisällöstä kate."

"10. Tiedot on tarkistettava mahdollisimman hyvin - myös silloin kun ne on aikaisemmin 
julkaistu."

"20. Olennainen virhe on korjattava heti tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla ja  
lisäksi julkaisussa, jossa virhe on alun perin ollut. "

"12. Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa  
asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus."

4.2 Yhteenveto kantelun kohteena olevista asioista

Kantelun sisältö jakautuu kahteen pääkohtaan.

Ensiksi, Suomen Kuvalehti ei nähdäkseni ole noudattanut tarvittavaa ja Journalistin ohjeisiin 
kirjattua hienotunteisuutta käsitellessään rokotteista haittoja saaneita ja rokotteen seurauksena 
kuollutta henkilöä ja heidän omaisiaan eikä asiasta tietoja hankkiessaan. Tämä liittyy ensisijaisesti 
alla lainattuun kohtaan, jossa käsitellään vanhempien suljettua tilaisuutta. Jos Julkisen sanan 
neuvosto katsoo tarpeelliseksi, hienotunteisuuskohdassa voi olla paikallaan punnita asiaa
myös vanhemman terveysviranomaisille lähettämän sähköpostiviestin julkaisemisen ja sen sisällön 
käsittelyn osalta.

Toiseksi, lukuisten eri seikkojen valossa on kyseenalaista, onko lehti pyrkinyt totuudenmukaiseen 
tiedonvälitykseen, onko se korjannut olennaiset virheen Journalistin ohjeiden mukaisella tavalla, 
onko se tarkistanut juttua varten keräämänsä tiedot riittävän hyvin, löytyykö 
sisällysluettelomerkinnälle sisällöstä kate, ja onko lehti suhtautunut tietolähteisiin kiistanalaisessa 
asiasssa kriittisesti kuten Journalistin ohjeet vaativat.

4.3 Hienotunteisuus narkolepsiaan sairastuneiden ja omaisten ja rokotteeseen kuolleen 
perheen käsittelyssä

Suomen Kuvalehti kirjoittaa:

Narkolepsialasten vanhemmat järjestivät oman
tilaisuutensa Helsingissä 4. helmikuuta. Iltapäi
vää pohjustettiin videolla lapsesta, jonka kerrot
tiin kuolleen rokotteeseen.

Mukaan kutsuttu narkoleptikko Tuulikki Ramsay
oli kauhuissaan.



4 (24)

”Video oli hyytävää, suorastaan hirveää psyykkausta.”
Ramsay on sairastanut narkolepsiaa yli 50 vuotta.
Hän on Helsingin yliopiston harjoittelukoulussa eng
lannin, ruotsin ja italian lehtorina - yhä osaaikaisena
työelämässä, 65vuotiaana.

Omaisten tilaisuudessa eräs kiivas vanhempi keskeyt
ti Ramsayn puheenvuoron.

”Minulle todettiin jälkikäteen, että hän ei kestänyt
nähdä narkoleptikkoa, joka on sinut tautinsa kanssa.”
Ramsay tietää kokemuksesta, mitä sairastuneet
lapset tarvitsevat nyt eniten. On varmistettava paras
mahdollinen hoito, lääkitys ja sopeutumisvalmennus.
Kelan lääkekorvauskäytäntö on retuperällä, siihen on
taisteltava muutos.

”Elämä ei ole todellakaan pilalla. Mutta jos van
hemmat keskittyvät vihaan ja syyllisen etsintään, sa
malla he syyllistävät sairastuneet lapset.”
Ramsay toivoo, että omaiset eivät eristäydy ”meidän
kerhoksi”, vaan auttavat lapsiaan sopeutumaan ja sel
viämään elinikäisen sairauden kanssa.

”Rokotusinfo on vanhemmille väärä puhemies.”

Suomen Kuvalehti käsittelee mielestäni artikkelissa loukkaavasti ja leimaavasti vakavaan, tiettävästi 
pysyvään sairauteen, narkolepsiaan sairastuneiden lasten perheitä sekä Calmette-rokotteesta 
tuberkuloosin saaneen ja siihen menehtyneen lapsen perhettä. Hienotunteisuutta ei ole noudatettu 
kerronnassa eikä tietojen esittämisessä. Suomen Kuvalehti on käyttänyt tiedonhankinnassaan 
henkilöä, jota narkolepsiaan sairastuneiden lasten vanhempien kertoman mukaan vanhemmat eivät 
ole suljettuun tilaisuuteensa kutsuneet.

Vanhempien suljetussa tilaisuudesa puheenjohtajana toiminut henkilö keskeytti Suomen 
Kuvalehden tietolähteenä käyttämän henkilön pitkän puheenvuoron. Itsekin tilaisuudessa paikalla 
olleena olen sitä mieltä, että Suomen Kuvalehden esittämä henkilön arvioiminen "kiivaaksi" on
nähdäkseni loukkaavaa, harhaanjohtavaa ja enemmänkin Suomen Kuvalehden valitseman 
dramaattisen vastakkainasettelun tarkoitusta palveleva muotoilu kuin totuudenmukaisuuteen 
pyrkivä. Toisaalta kyse voi olla siitäkin, että Suomen Kuvalehti ei ole riittävästi varmistunut tietojen 
oikeellisuudesta eikä noudattanut kriittisyyttä tietolähteensä suhteen. Tietääkseni Suomen Kuvalehti 
ei ole antanut vanhemmille mahdollisuutta kommentoida artikkelia tältä osin.

Suomen Kuvalehden mainitsema "video" on suomalaisen TV-kanavan uutishaastattelu, joka on 
esillä TV-kanavan uutissivustolla. Esitin muutaman minuutin uutishaastattelun vanhempien 
tilaisuudessa erään vanhemman pyynnöstä, tilaisuuden puheenjohtajan suostumuksella. Vanhempien
keskinäinen toiminta sisältää muutoinkin paljon vertaistukea, ja pyyntö oli mielestäni tässä mielessä 
hyvin perusteltu ja mielekäs, koska samankaltaisessa tilanteessa olevan henkilön kokemuksiin 
tutustuminen voi auttaa omassa tilanteessa.

Haastateltavana on tuberkuloosirokotteeseen kuolleen lapsen äiti. Suomen Kuvalehden tapa kuvata 
uutishaastattelua on mielestäni hyvin loukkaavaa ja tahditonta rokotteen haittavaikutuksen vuoksi 
kuolleen lapsen omaisia kohtaan. Suomen Kuvalehti ei ole antanut uutisissa haastatellulle äidille



5 (24)

mahdollisuutta kommentoida asiaa omasta näkökulmastaan.

Lehden menettely näissä asioissa ei mielestäni noudata Journalistin ohjeissa mainittua 
hienotunteisuuden vaatimusta. Viittaan tältä osin myös kohdan 4.8 lopussa mainittuun 
huomautukseen tilaisuuden ajankohdasta ja Suomen Kuvalehden artikkelin valmisteluajankohdasta.

4.4 Pyrkiminen totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen

Käsittelen alla seikkoja, jotka viittaavat siihen, että lehden tarkoitus ei ole ollut pyrkiä artikkelissaan 
totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen eikä korjata virheitään. Tämän sijaan tarkoitus näyttää olleen 
esittää asiat lehden valitsemaa vastakkainasettelua ja dramatisointia palvelevalla tavalla.

Suomen Kuvalehden toimittaja Petri Pöntinen haastatteli minua noin kaksi tuntia. Haastattelun 
aikana kävi ilmi, että ennen yhteydenottoaan minuun, hän oli ilmeisesti hyvinkin perusteellisesti
perehtynyt joidenkin muiden tahojen ja henkilöiden Rokotusinfo ry:tä koskeviin näkemyksiin. 
Keskustelun sisällön perusteella oli pääteltävissä, että viiteryhmiä olivat mm. viranomais- ja 
terveydenhuollon toimijoiden palveluksessa oleminen (Sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden ja 
hyvinvoinnin laitos, sairaanhoitopiirit) sekä narkolepsialasten vanhemmat. Pöntinen nimesi 
ryhmistä vanhemmat, mutta ei muita.

Pyynnöstäni toimittaja Petri Pöntinen toimitti luettavakseni kirjoituksen sen osan, jossa minun 
sanojani on lainattu. Koska toimittaja Pöntisen kirjoituksessa oli epätavallisen paljon korjattavia 
asiavirheitä, kerroin toimittaja Pöntiselle, että minusta olisi hyvä, että hän toimittaisi muutkin 
Rokotusinfo ry:tä käsittelevät tekstin osat etukäteen katsottavakseni mahdollisten asiavirheiden 
korjaamiseksi, mikäli tekstin on tarkoitus olla asiateksti. Tähän kommenttiini Pöntinen ei vastannut,
eikä toimittanut muita kirjoituksen osia katsottavakseni.

Toimittaja Pöntinen esitti myös nähdäkseni monia asioita haastatteluun nähden tarkoitushakuisesti. 
Toisin kuin artikkelissa lukijalle kerrotaan, esimerkiksi yhdistyksen taustoja käsiteltiin varsin 
pitkästi keskustelussamme Pöntisen kanssa, kerroin mm. yhdistyksen perustamisvaiheista ja 
yhteydenpidosta silloiseen Kansanterveyslaitokseen. Keskustelussa tuli myös selvästi esille, että 
Pöntinen oli perehtynyt esimerkiksi yhdistyksen hallituksen kokoonpanoon.

Huomautin tarkoitushakuisuuksista toimittaja Pöntiselle (liite 3). Vaikutti kuitenkin toimittaja 
Pöntisen valintojen perusteella, että jutun ennakolta tehty linjaus oli esittää Rokotusinfo ry 
halutunlaisessa valossa, joka Pöntisen kertoman perusteella ilmeisesti oli se, mitä jotkut toiset, 
nimeltä mainitsemattomat tietolähteet olivat esittäneet.

Jutun ilmestyttyä epäilyni asiavirheistä valitettavasti osoittautui oikeaksi. Olin puhelimitse 
yhteydessä Suomen Kuvalehden päätoimittajaan Tapani Ruokaseen. Jo ennen kuin olin esittänyt, 
mitä asiavirheitä jutussa oli, päätoimittaja Ruokanen kertoi kannakseen, että jutussa ei ole mitään
oikaistavaa. Myöhemmin oikaisupyynnön saatuaan hän kuitenkin päätti, että lehti oikaisee kaksi 
kohtaa pyytämästäni seitsemästä.

4.5 Virheiden korjaaminen

Tämän kirjoituksen kohdista 4.3, 4.4 ja 5.1 ilmenee, miten Suomen Kuvalehti on suhtautunut 
virheiden korjauksiin. Lisäksi mainitsen, että lehti ei julkaissut oikaisua lehden toimituksellisilla 
verkkosivuilla heti oikaisujen julkaisemisesta päätettyään 5.4.2011, vaan oikaisu julkaistiin
lehden verkkosivuilla vasta 12.4.2011.

4.6 Sisällysluettelon ”Rokotusten vastustajat” -väitteen kate



6 (24)

Journalistin ohjeiden mukaan "Otsikoille, ingresseille, kansi- ja kuvateksteille, myyntijulisteille ja  
muille esittelyille on löydyttävä sisällöstä kate."

Suomen Kuvalehden sisällysluettelossa pääosin Rokotusinfo ry:tä (yhdistyksen nimi mainitaan mm. 
ainoana nimenä kansikuvassa) käsittelevä juttu kuvataan tekstillä "Teräviä kysymyksiä" "Rokotusten 
vastustajat valtaavat jalansijaa Suomessakin."

Pyysin Suomen Kuvalehteä oikaisemaan otsikon väitteen. Päätoimittaja Ruokasen vastauksen 
mukan väitettä ei oikaista toisaalta siksi, että Rokotusinfo ry:tä ei mainita nimeltä sisällysluettelossa 
ja toisaalta siksi, että asia on tulkinnanvarainen, ja Ruokasen kanta on, että Rokotusinfo vastustaa 
rokotuksia.

Suomen Kuvalehti on 23.8.2009 julkaissut nykyisen toimituspäällikön blogissa lähettämäni 
oikaisun, jossa todetaan, että Rokotusinfo ry ei vastusta rokotuksia. Kts. liite 1,
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/lindholmjari-mr/sikainfluenssa-rokotusinfo-oikaisee

Suomen Kuvalehti ei nähdäkseni esitä jutussaan katetta väitteelleen, että "Rokotusten vastustajat 
valtaavat jalansijaa Suomessakin", ts. se ei perustele väitettään, että artikkelissa käsitellyt Suomessa 
toimivat tahot tai henkilöt ovat rokotusten vastustajia, ei Rokotusinfo ry:n eikä muiden jutussa 
käsiteltyjen suomalaisten tahojen tai henkilöiden osalta.

4.7 Tietojen tarkistaminen

Näyttää siltä, että Suomen Kuvalehti joko ei ole tarkistanut tietojaan riittävän hyvin, tai sitten on 
tarkoitushakuisesti halunnut esittää tietoja tavalla, joka ei pyri totuudenmukaiseen ilmaisuun, 
luultavasti osittain molempia. Esimerkiksi Onnettomuustutkintakeskuksen osalta pyynnön 
olemassaoloa nähtävästi ei ole tarkistettu, samoin ilmeisesti myöskään hallinto-oikeuden 
asiakirjajulkisuusasioiden osalta tietoja ei ole riittävästi tarkistettu. Kohdista 5.1 Virheen korjaukset 
ja 4.5 Virheiden korjaaminen ilmenee lisätietoja asiasta.

4.8 Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti

Journalistin ohjeiden mukaan tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti, ja erityisen tärkeää se on 
kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.

Pidän mahdollisena, että Suomen Kuvalehti ei ole suhtautunut kriittisesti tietolähteisin, eikä ole 
tarkistanut niiltä saamiaan tietoja, vrt. esim. hallinto-oikeusasia. Keskeisinä tietolähteinä jutussa 
ovat ilmeisesti toimineet Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) ja Terveyden ja hyvinvoinnin 
laitoksen virkamiehet. Yksi tärkeimmistä tietolähteistä näyttää olleen ylilääkäri Anni Virolainen-
Julkunen, joka on työ- tai virkasuhteessa molempiin. Ministeriöstä saamieni tietojen mukaan hän on
virkavapaalla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta ja hoitaa n. kahden vuoden sijaisuutta Sosiaali- 
ja terveysministeriössä rokotuksista ja tartuntataudeista vastaavana virkamiehenä.

Suomen Kuvalehden toimittajan Petri Pöntisen viesti (liite 4) ja keskusteluni ylilääkäri Anni 
Virolainen-Julkusen kanssa viittaa siihen, että yksi sekä tietolähteen että toimittajan motiivi 
toiminnassaan ja jutun sävyn muotoutumisessa on ollut se, että olen kertonut narkolepsiaan 
sairastuneiden lasten vanhemmille ylilääkäri Virolainen-Julkusen työ- tai virkasuhteesta Terveyden 
ja hyvinvoinnin laitoksessa ja hänen puolisonsa Ilkka Julkusen työskentelemisestä THL:n
rokoteosastolla Terhi Kilven alaisena ja nostanut esille tilanteeseen mahdollisesti liittyvät jääviys- ja 
eturistiriitakysymykset. Ylilääkäri Anni Virolainen-Julkunen kertoi minulle puhelimessa pitäneensä 
asian esille nostamista ja siitä keskustelemista hänen ja Ilkka Julkusen kanssa henkilökohtaisuuksiin 



7 (24)

menemisenä, oli asiasta hyvin tuohtunut ja kertoi raportoineensa asiasta esimiehilleen.

Kuten Suomen Kuvalehden jutustakin tulee ilmi, narkolepsiaan ja yleisemminkin rokotuksiin liittyy 
kiistanalaisia asioita. Sosiaali- ja terveysministeriöllä ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on 
asiaan liittyviin vastuihin liittyen omia intressejään mm. korvauskysymyksiin liittyen. Samoin 
THL:n rahoitukseen ja rokotuspolitiikkaan liittyen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on 
ilmeisiä motiiveja vaikuttaa asioihin. Esimerkiksi parhaillaan oikeuskansleri Jaakko Jonkka tutkii
Sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen menettelyjä 
sikainfluenssarokotehankinnassa ja narkolepsiayhteyden selvittämisessä.

Mielestäni on julkisen keskustelun kannalta hyvä asia ja journalistisesti ansiokasta, että Suomen 
Kuvalehti tuo THL:n ja STM:n virkamiesten näkemyksiä esille tavallista yksityiskohtaisemmalla 
tasolla. Nähdäkseni tietolähteeseen suhtautumisen kriittisesti kuitenkin tarkoittaisi, että tietolähteen 
esittämät tiedot tarkistettaisiin, ja tietolähteen antamat tiedot kiistanalaisesta asiasta eivät olisi 
kritiikittömästi esillä, vaan niitä valotettaisiin muullakin tavalla kuin asianosaisten omilla 
näkemyksillä.

Suomen Kuvalehti ei näytä suhtautuneen kriittisesti myöskään tietolähteenä käyttämänsä 
narkolepsiaan sairastuneiden perheiden tilaisuudessa olleeseen tietolähteeseensä, jonka avulla on 
hankkinut tietoja suljetusta tilaisuudesta. Henkilö on ministeriöstä kerrotun mukaan ollut läsnä
Sosiaali- ja terveysministeriön kutsumana vanhempien tilaisuuden kanssa samana päivänä aiemmin 
pidetyssä ministeriön tilaisuudessa. Näin ollen on mahdollista, että Suomen Kuvalehden 
tietolähteenä käyttämä henkilö on ollut ministeriön lehdelle osoittama. Tietojeni mukaan juttua on 
myös tehty hyvin pitkän aikaa, vähintäänkin yli kuukauden, jonka perusteella pidän mahdollisena, 
että Suomen Kuvalehden juttu on ollut tekeillä jo vanhempien tilaisuuden pitoajankohtana, ja tämä 
on voinut vaikuttaa siihen, miten Suomen Kuvalehti on hankkinut tietoja vanhempien suljetusta
tilaisudesta.

5. Toimenpiteet

5.1 Virheen korjaukset

Haastatteluosuuteeni liittyen sain toimittaja Petri Pöntiseltä katsottavaksi haastatteluun perustuvan 
tekstin. Tein siihen korjauksia ja huomautuksia, joista suuren osan toimittaja Pöntinen tavalla tai 
toisella huomioi artikkelin lopullisessa versiossa.

Koska haastatteluosuudessa, jonka toimittaja Petri Pöntinen pyynnöstäni toimitti tarkistettavakseni, 
oli poikkeuksellisen paljon korjattavaa, pyysin myös muun artikkelin sisällön tarkistettavakseni. 
Tähän toiveeseen Petri Pöntinen ei vastannut, eikä toimittanut muuta sisältöä minulle.

Lehden ilmestymisen jälkeen otin puhelimitse yhteyttä päätoimittaja Tapani Ruokaseen 
asiavirheiden korjaamiseksi ja neuvottelemiseksi, mihin mennessä oikaisupyyntö on hyvä toimittaa, 
jotta oikaisut voidaan julkaista ripeästi. Puhelimessa päätoimittaja Ruokanen kertoi kantanaan, että
oikaisuille ei ole tarvetta, jo ennen kuin tiesi oikaisupyynön sisällöstä.

Puhelun jälkeen pyysin lehteä oikaisemaan artikkelissa seitsemän kohtaa, jotka nähdäkseni 
sisälsivät asiavirheitä. Suomen Kuvalehti on oikaissut pyydetyistä kohdista kaksi. Viidestä kohdasta 
päätoimittaja Tapani Ruokanen on päättänyt, että oikaisua ei tehdä.

Erityisesti kaksi näistä viidestä oikaisemattomasta kohdasta ovat nähdäkseni täysin selkeitä 
asiavirheitä.



8 (24)

Näistä toinen on väite, että Rokotusinfo ry on tehnyt "kanteluita" hallinto-oikeuksiin. Yhdistys ei 
ole tehnyt valituksia hallinto-oikeuksiin, olen kyllä henkilökohtaisesti valittanut kahdesta 
asiakirjajulkisuusasiasta. Nämä asiat ovat tällä hetkellä Korkeimman hallinto-oikeuden 
käsiteltävänä. Suomen Kuvalehti olisi helposti voinut tarkistaa asian esimerkiksi hallinto-
oikeuksista tai minulta, mutta ei ole näin tehnyt. Suomen Kuvalehden suhtautuminen 
oikaisupyyntöön tältä osin oli välinpitämätön - päätoimittaja Ruokanen näytti ymmärtävän, 
millainen virhe lehdellä on tapahuntut, mutta kieltäytyi sitä oikaisemasta. (liite 2) Mainittakoon, että 
vaikka päätoimittaja Ruokasen mielestä ei ilmeisesti olekaan merkitystä sillä, onko 
oikeusprosessissa muutoksenhakijana Rokotusinfo ry vai yksityishenkilö, asia on toki varsin 
oleellinen mm. oikeusprosessin mahdollisten kulujen suhteen ja siten myös yhdistyksen toiminnan 
suhteen.

Toinen selkeä asiavirhe, jonka oikaisemisesta lehti kieltäytyi Ruokasen päätöksellä on, että Suomen 
Kuvalehden mukaan Kanadassa "rokotettiin kaksi miljoonaa lasta samalla rokotteella". Kanadassa 
ja Suomessa käytettiin eri rokotteita, joiden valmistusmenetelmät eroavat ja joiden valmistuksessa
käytetään eri aineita, kts. liite 5.

Vanhempien tilaisuudessa puhetta johtanut narkolepsiaan sairastuneen lapsen vanhempi on ottanut 
1.4.2011 yhteyttä Suomen Kuvalahden päätoimittajaan Tapani Ruokaseen ja on saattanut 
päätoimittajan tietoon lehdessä käsityksensä mukaan olevan virheen Tuulikki Ramsayn kutsumisen
suhteen sekä sen, että pitää lehdessä esitettyä luonnehdintaa loukkaavana ja vanhempien 
näkemyksiä väheksyvänä (vanhempi toimittaa tämän JSN:lle). Päätoimittaja ei ollut 18.4.2011 
mennessä vastannut yhteydenottoon millään tavalla, eikä ole oikaissut vanhemman virheelliseksi 
katsomaa tietoa.

Toinenkin vanhempien tilaisuudesa läsnä ollut henkilö on 15.4.2011 pyytänyt Suomen Kuvalehtä 
oikaisemaan virheensä. Tätä kirjoitettaessa minulla ei ole tiedossa, miten Suomen Kuvalehti on 
tähän pyyntöön reagoinut.

Olen 17.4.2011 lähettänyt toimittaja Pöntiselle tiedon kahdesta asiavirheestä, jotka liittyvät 
Calmette-rokotteen haittoihin. (liite 6). Suomen Kuvalehden mukaan Rokotusinfon tiedotteessa 
"kysyttiin, mitkä ovat lasten ihmisoikeudet Suomessa, kun ”mittavia roktehaittoja ja
rokotekuolemia saa tapahtua”." Kyseinen lainaus ei kuitenkaan ole Rokotusinfo ry:n tiedotteesta, 
joka on luettavissa verkossa osoitteessa 
http://www.rokotusinfo.fi/yhd/tiedotteet/tiedote_110307_html, vaan lainaus
on rokotehaittoja kärsineiden omaisten tilaisuuden mediakutsusta. Tätä
kirjoitettaessa minulla ei ole tiedossa, aikooko Suomen Kuvalehti oikaista näitä virheitä. Toimittaja 
Pöntinen vastasi soittopyyntöön sähköpostilla jossa ilmoittu katsovansa asiaa maanantaina 18.4, 
mutta ei ottanut yhteyttä kyseisenä päivänä. Seuraavana päivänä toimittaja Pöntinen ilmoitti, että 
hänen osaltaan asia on käsitelty, ei vastannut kysymyksiin eikä kertonut huomioiko tietoa 
asiavirheistä. Mahdollisten oikaisujen osalta toimittaja Pöntinen kehotti kääntymään päätoimittajan 
puoleen.

Kyseissä kohdassa myös virheellisesti väitetään Rokotusinfon pyytäneen 
Onnettomuustutkintakeskusta maaliskuun alussa selvittämään Calmette-haittoja. Rokotusinfo ei 
vielä ole tehnyt kyseistä selvityspyyntöä mm. lakimuutokseen liittyvistä syistä. Yhdistys on 
tiedottanut kuitenkin tiedottanut, että tekee pyynnön, joten lehden virhe ei tässä ole suuri, mutta 
kertoo siitä, että lehti ilmeisesti ei ole tarkistanut asiaa Rokotusinfo ry:ltä eikä 
Onnettomuustutkintakeskuksesta.



9 (24)

5.2 Oman kannanoton julkaiseminen

Käsitykseni mukaan minulle ei ole syntynyt jutun johdosta vastineoikeutta eikä myöskään oman 
kannanoton esittämisoikeutta, joten kantelu ei koske kannanoton julkaisemista.

Mainittakoon kuitenkin, koska asia liittyy totuudenmukaisuuteen pyrkimisen velvollisuuteen, 
lähteisiin kriittisesti suhtautumiseen ja Suomen Kuvalehden suhtautumiseen jutun aiheeseen ja 
kohteeseen, että kysyin sähköpostitse Suomen Kuvalehden päätoimittajalta Tapani Ruokaselta, onko 
lehdessä mahdollisesti tilaa minulla kommentoida asiaa 1000-2000 merkillä (liite 7). Perusteena 
mainitstin, että lehti omisti varsin paljon palstatilaa Rokotusinfo ry:n ja henkilöni käsittelyyn. 
Kysymyksessä en maininnut Journalistin ohjeiden tarkoittamaa omaa kannanottoa eikä 
sananvapauslain tarkoittamaa vastinetta enkä mitenkään muutenkaan viitannut vastineoikeuteen tai 
omaan kannanottoon. Päätoimittaja Ruokanen vastasi kysymykseen: ”Tuhannen merkin teksti voi  
mahtua vielä tämän viikon lehteen, jos saamme sen tiistaiaamuna."

Tiistaina aamupäivällä lähetin päätoimittaja Ruokaselle noin 1100 merkkiä sisältävän kirjoitukseni. 
Kirjoituksen saatuaan päätoimittaja Ruokanen ilmoitti lehden päätöksestä, että kommenttia ei 
julkaista. Ruokanen viittasi siihen, että lehdellä ei ole kirjoitustani velvollisuutta julkaista, ja viittasi 
vastineoikeuteen. Kommentillaan "Olemme kuulleet teitä ja muita osapuolia jo jutun julkaisemisen  
yhteydessä" Ruokanen nähtävästi viittasi myös siihen, että hänen näkemyksensä mukaan oman 
kannanoton julkaisuun ei ole velvollisuutta. (liite 7). En millään tavalla viitannut kirjoituksessani
tai puhelinkeskustelussa vastineoikeuteen tai velvollisuuteen julkaista omaa kannanottoa.

6. Rajoitukset

En ole tehnyt eikä minulla ole tarkoitusta tehdä poliisille tutkintapyyntöä tai vaatia 
vahingonkorvausta, joissa käytettäisiin perusteena Julkisen sanan neuvoston päätöstä.

7. Materiaali

Suomen Kuvalehden artikkeli 1.4. ja 8.4. julkaistut oikaisut ovat liitteenä (PDF-tiedosto).

8. Asianomistajan suostumus

Toimitetaan erikseen.



10 (24)

Liitteet

Liite 1: Suomen kuvalehden verkkosivuilla 23.8.2009 julkastu teksti:

http://suomenkuvalehti.fi/blogit/lindholmjari-mr/sikainfluenssa-rokotusinfo-oikaisee

  * Blogit

  * Lindholm/Jari MR

”23.8.2009 klo 21:21

     * Sikainfluenssa: Rokotusinfo oikaisee

Rokotusinfo Ry:n puheenjohtaja Jyrki Kuoppala oikaisee:

Rokotusinfo ei vastusta rokotuksia, vaan toimii rokotusten
vapaaehtoisuuden ja rokotuksia koskevan tiedon paremman saatavuuden sekä
rokotuksia koskevan valinnanvapauden puolesta. Valinnanvapauden
toteutumista edistää, että mahdollisimman hyviä rokotteita kehitetään ja
niitä on saatavilla. Ei kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä. Tutkimuksia
tarvitaan rokotteiden kehittämiseksi, mutta tutkimukset tulee toteuttaa
asiallisesti, lääketutkimuksen eettisiä sääntöjä ja lakeja kunnioittaen.
Näin ei Suomessa ole aina tehty, ja Rokotusinfo on kritisoinut tutkimuksia
näissä tapauksissa. Yhdistys on kritisoinut myös monia Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen (ent. Kansanterveyslaitos) rooleja, jotka
altistavat eturistiriidoille.



11 (24)

Liite 2 Jyrki Kuoppalan 6.4.2011 lähettämä sähköpostiviesti, josta
ilmenevät artikkelia koskeva seitsemän kohdan oikaisupyyntöni ja SK:n
vastaukset siihen

Hyvä päätoimittaja Tapani Ruokanen,

Palaan vielä oikaisupyynnön kahteen kohtaan, eli hallinto-oikeuksia
koskevaan väitteeseenne ja Kanadassa käytettyä Arepanrixia koskevaan
väitteeseenne.

Taisitte tarkoittaa 3)-kohdassa Mediuutisten artikkelia
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/finiptutkimuksen+asiakirjojen+julkisuutta+puidaan+korkeim
massa+hallintooikeudessa/a472972

- sieltähän tuon asian todellinen laita tosiaan näköjään olisi myös
selvinnyt, toki varmemmin oikeudesta. Asiallista artikkeliaan varten
Mediuutiset näyttää tehneen asiassa tarvittavan taustatyön.

On erikoista, jos Suomen Kuvalehti ei oikaise selviä asiavirheitään tässä
ja Kanadan rokotetta koskevassa asiassa - se herättää kysymykseen, onko
lehdellä aiheessa pyrkimys totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen.

Jyrki Kuoppala

05.04.2011 13:13, Ruokanen Tapani kirjoitti:

> K.Jyrki Kuoppala

> Kiitos lähettämästänne aineistosta, johon totean seuraavaa

> 1) Väitteenne on tulkintakysymys. Jos katsoo yhdistyksenne materiaalia,
tuo sanonta pitää paikkansa, vaikka väitätte toista. Sisällysluettelossa
ei mainita Rokotusinfoa nimeltä. Ei oikaisua.
> 2) Jutussa ei väitetä, että Kanadassa on käytetty Pandemrixiä, mutta
rokote on sama eri tuotenimellä. Olemme varmistaneet tämän GSK:sta.
Pandemrixissä ja Arepanrixissä ovat samat aineosat, vain rokotteen
antigeeni on eri tehtailta tullut. Myös Euroopan lääkevirasto EMA pitää
rokotteita samana, se ei ole hyväksynyt vielä rokotteen ja narkolepsian
syy-yhteyttä juuri mm. sen takia, että Kanadassa ei ole esiintynyt samalla
rokotteella narkolepsiatapauksien runsastumista. Ei oikaisua.
> 3) Mediauutisten mukaan Rokotusinfo/Kuoppala on tehnyt hallinto-oikeuden
päätöksestä valituksen Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Vaikka olisitte
tehnyt sen omissa nimissänne, se ei muuta sitä, että Rokotusinfo on ollut
aktiivinen myös hallinto-oikeuksissa. Ei oikaisua.
> 4) Rokotusinfon sivuilla oli tiedotteita 4/2003-3/2009 yhteensä 18
kappaletta, ja 4/2009-3/2011 yhteensä 24 kappaletta eli voidaan sanoa että
sen jälkeen kun sikainfluenssaepidemia käynnistyi, tiedotteiden tahti on
merkittävästi kasvanut, samoin kuin uutisten määrä. Ei oikaisua.
> 5) Tämä nimettömän nettikirjoittajan kuvaus rokotejohtaja Terhi Kilvestä
on Rokotusvaurio- eikä Rokotusinfo-sivustolla. Oikaisemme.
> 6) STM järjesti heille tilan mutta ei kutsunut sinne ketään, Tilaisuus
oli 4.2. Ennen vanhempien tilaisuutta oli ollut STM:n tilaisuus omaisille



12 (24)

ja asiantuntijoille, yksi heistä oli Tuulikki Ramsay, jonka mukaan
muutamat vanhemmat pyysivät hänet mukaan vanhempien omaan tilaisuuteen.
Joukko vanhempia kiitteli häntä tilaisuuden jälkeen, heitä helpotti se
mitä Ramsay oli kertonut narkolepsiasta. Ei oikaisua.
> 7) Rokotusinfo uutisoi tämän rokottamattoman lapsen
tuberkuloosikuoleman. Oikaisemme.

> Ystävällisin terveisin
> Tapani Ruokanen
> Päätoimittaja
> Suomen Kuvalehti

> Lähettäjä: Jyrki Kuoppala [mailto:jyrki.kuoppala@rokotusinfo.fi]
> Lähetetty: 5. huhtikuuta 2011 9:44
> Vastaanottaja: Ruokanen Tapani
> Kopio: Jantunen Jyrki; Pöntinen Petri
> Aihe: Re: Oikaisupyyntö / täsmennys

> Olen pahoillani, aiemman viestiin saatteeseen jäi virheellinen muotoilu
johon sisältyi erehdyksessä myös uutishaastattelun täsmentämistä koskeva
pyyntö. Tässä korjattu saate pyyntöön, itse oikaistavien asioiden
luettelossa virhettä ei ollut.

> Jyrki Kuoppala
> Oikaisupyyntö

> Pyydän Suomen Kuvalehteä oikaisemaan seuraavat asiavirheet, jotka
> olivat Suomen Kuvalehdessä 13/2011 (1.4.2011) ilmestyneessä Petri
> Pöntisen kirjoittamassa artikkelissa. Mikäli julkaisette oikaisut eri
muodossa kuin alla, pyydän teitä ennen julkaisua lähettämään oikaisun
sellaisena kuin sen aiotte julkaista, jotta sisällöstä voi varmistua.
>
> Pyydän julkaisemaan oikaisun välittömästi verkkosivuilla sekä
seuraavaksi
> ilmestyvässä paperilehdessä.
>
>
> 05.04.2011 08:48, Jyrki Kuoppala kirjoitti:
>
> Oikaisupyyntö
>
> Pyydän Suomen Kuvalehteä oikaisemaan seuraavat asiavirheet, jotka
> olivat Suomen Kuvalehdessä 13/2011 (1.4.2011) ilmestyneessä Petri
> Pöntisen kirjoittamassa artikkelissa sekä tekemään tilaisuudessa
> esitetyn uutishaastattelun luonnetta täsmentävän lisäyksen. Mikäli
> julkaisette oikaisut eri muodossa kuin alla, pyydän teitä ennen
julkaisua lähettämään oikaisun sellaisena kuin sen aiotte julkaista, jotta
sisällöstä voi varmistua.
>
> Pyydän julkaisemaan oikaisun välittömästi verkkosivuilla sekä
seuraavaksi



13 (24)

> ilmestyvässä paperilehdessä.

>
> yst.terv.
> Jyrki Kuoppala
> pj, Rokotusinfo ry
>
>
> Oikaisuja SK:n kirjoitukseen "Paha piikki" (1.4.20110)
>
> 1) Toisin kuin sisällysluettelosta voi arvella, artikkelin käsittelemä
> Rokotusinfo ry ei vastusta rokotuksia
>
> 2) Kanadassa ei rokotettu samalla Pandemrix-rokotteella
> kuin Suomessa, vaan Arepanrix-rokotteella jonka
> valmistusmenetelmä eroaa Pandemrixista.
>
> 3) Toisin kuin artikkelissa kerrottiin, Rokotusinfo ei ole lähettänyt
> kanteluita hallinto-oikeuksiin.
>
> 4) Toisin kuin artikkelissa sanottiin, Rokotusinfon tiedotteiden tahti
> ei tiivistynyt sikainfluenssarokotusten myötä, vaan tiedotteita tuli
> harvemmin kuin alkuvuonna 2009.
>
> 5) Toisin kuin artikkelissa kerrottiin, Rokotusinfon verkkosivuilla ei
> ole tekstiä, jossa THL:n rokotejohtaja Kilpeä kuvattaisiin
> "tutkijaksi, joka ei välitä vanhempien hädästä."
>
> 6) Toisin kuin artikkelissa kerrottiin, Tuulikki Ramsayta ei ollut
> kutsuttu narkolepsiaan sairastuneiden lasten vanhempien tilaisuuteen.
>
> 7) Toisin kuin artikkelissa väitettiin, Rokotusinfo ry on uutisoinut
> Suomessa tuberkuulosiin kuolleen rokottamattoman lapsen tapauksen
> uutisvirrassaan 2. helmikuuta 2010.



14 (24)

Liite 3 Haastattelun luonnetta koskevat viestit SK:n toimittajalle Petri
Pöntiselle

28.3.2011:

Hei,

Kiitos viestistä. Suorat lainausmerkeissä olevat lainaukset ovat muistini
mukaan kohdillaan, ne olet varmaan nauhalta tarkistanutkin. Mistään
muustahan et ymmärtääkseni kommentteja pyytänyt, mutta sitaattien
ulkopuolella olevissa minun sanomakseni pistetyissä eivät asiat
muistaakseni kaikin osin vastaa kertomaani.

Sanottakoon kuitenkin, että muulta osin tekstissä näyttää olevan kohtia
luokissa asiavirhe, harhaanjohtava, tarkoitushakuiselta näyttävä tapa
esittää asioita ja erikoinen tulkinta - toit esimerkiksi esille sen, että
olet tutustunut yhdistyksen toiminnassa esillä olleiden hallituksen
jäsenten taustoihin, joten en katsonut tarpeelliseksi niitä asioita
toistaa.

Muulta osin, pitää nyt varmistaa vielä tyylilaji, onko kyseessä asiateksti
jossa sanotun on tarkoitus pitää paikkansa, vai jonkinlainen osittain
sepitettä sisältävä "dokudraama"?  Jos tavoitteena on asiateksti, silloin
olisi hyvä, että toimitat muutkin yhdistystä käsittelevät tekstin osat
katsottaviksi, kun näinkin lyhyeässä kirjoituksessa on sen verran
"suurpiirteisesti" asioita käsitelty, ja silloin minun varmaan kannattaa
kommentoida noita sitaattien ulkopuolisiakin asioita. Jos taas
tarkoituskin on olla osittain sepite, silloinhan sepiteosan kommentointi
ei ole yhdistyksen asia.

yst.terv.
Jyrki Kuoppala
pj, Rokotusinfo ry

28.3.2011:

Hei,

Päädyin nyt joka tapauksessa kommentoimaan sitaattien ulkopuolellakin
olevaa:

1) Kohta " Tunnelma on varautunut. Jyrki Kuoppala on jo puhelimessa
halunnut tietää, käsiteltäisiinkö haastattelussa ”asiaa” vai yhdistyksen
asioita. "

Muistikuvani on, että sanani olivat, käsiteltäisiinkö asiaa eli rokotuksia
vai "jotakin muuta", enkä mielestäni puhunut yhdistyksen asioista kuten
esität.

2) Yhdistyksen taustat -keskustelun "välttelevyys"

Toit selvästi esille, että olet tutustunut taustoihin julkisuudessa



15 (24)

olleista lähteistä. Näitä myös käsiteltiin keskustelussa - en tietenkään
nähnyt mielekkääksi lähteä toistamaan ja kertomaan asioita joita jo
tiesit, silti taustojakin käsiteltiin varsin pitkästi. Kerroin hyvinkin
avoimesti yhdistyksen syntyhistoriasta ja taustoista sillä tavalla, että
lasten vanhempina lähdimme katsomaan, onko haittaväitteissä perää, ja
KTL:llä ei ollut suunnitelmia haittatiedotusta lisätä. Mielestäni taustoja
käsiteltiin varsin paljon.

3) "Ketkä ovat hallituksessa? ”Jokaisella on yksityisyytensä ja
ammattinsa.”"

Tässä nyt ei oikein välitys se mitä keskustelussamme oli esillä. 
avoimesti hallituksen jäsenten taustoista joita jo tiesitkin, joten
valitsemasi lainaus ei oikein anna oikeaa kuvaa. Mielestäni ei nyt kaikkea
jo tietämääsä (esim. Skeptikko -lehden oikaisussa esille tullutta) ei
ollut kummankaan kannalta  järkevää toistella, koska toit esille näihin
perhehtyneisyytesi.

4) Onko yhdistyksellä ulkopuolisia rahoittajia? Ei.

Tarkkoja sanoja en tässä muista, mutta kyllähän tätäkin käsiteltiin paljon
yksityiskohtaisemmin kuin jutussasi tuot esille. Esillä olivat
lahjoitukset, muistaakseni kysyit lahjoituksista jotain, sanoin että
vähemmän kuin jäsenmaksut.

5) Yhteistyö vanhempien kanssa

Tätäkin käsiteltiin selvästi enemmän kuin jutussasi tuot esille -
avoimesti ja varsin pitkästi asiaa käsitellen kerroin, että toki olemme
keskustelleet vanhempien kanssa, ja esim. haittakorvaus-asioista vanhemmat
ovat varmaankin saaneet tietoa haittakorvauksista, ja nyt varmaankin
tietävät enemmän kuin me.

6) En pyöritellyt käsissäni enkä syönyt munkkia :)

yst.terv.
Jyrki Kuoppala
pj, Rokotusinfo ry



16 (24)

Liite 4 Toimittaja Petri Pöntisen Anni Virolainen-Julkusta ja Ilkka
Julkusta koskeva sähköpostiviesti 1.4.2011

Hei,

pääsin nyt illalla koneen ääreen. Viitaten tämän iltapäivän viestiisi,
tarkastin tekstin ja huomasin että mainitsemassasi kohdassa ollut
nimettömän nettikirjoittajan kuvaus rokotejohtaja Kilvestä oli
Rokosvaurio- eikä Rokotuinfo-sivustolta. Pahoittelut.

Yksi syy sekaannukseen lienee se, että vanhempien Rokotusvaurio-sivustolla
on myös Rokotusinfon kaivamaa tietoa. Esimerkiksi alla:

"Sidonnaisuuksia

Lääkärilehden artikkelin kirjoittanut toimittaja toimi yli vuoden ajan
viime vuoteen asti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedotuslehden
Tesson päätoimittajana.

Vanhemmat ovat aiemmin kritisoineet Terhi Kilven sidonnaisuuksia. Kilpi
johtaa lääkeyhtiö GlaxoSmithKlinen Pandemrix-sikainfluenssarokotteen ja
narkolepsian yhteyden selvittämistyön lisäksi myös
pneumokokkirokotetutkimusta, jota lääkeyhtiö rahoittaa yli 10 miljoonalla
eurolla.

Nyt esille on noussut myös uusi sidonnaisuus - vuoden alusta Sosiaali- ja
terveysministeriössä narkolepsia-, rokote- ja tartuntatautiasioita hoitaa
näillä näkymin kahden vuoden ajan henkilö, jolla on vakituinen työsuhde
THL:ssä. Lisäksi hänen puolisonsa työskentelee THL:n rokoteosastolla Terhi
Kilven alaisuudessa ja on

kansallisen rokotusasiantuntijaryhmän ja pääjohtaja Pekka Puskan asettaman
narkolepsiatyöryhmän jäsen."

Vanhempien mukaan sinä olet kaivanut heille tuon Lääkärilehden
sidonnaisuuden. Myös tiedot Kilven sidonnaisuuksista ja lääkeyhtiön
rahasummista ovat Rokotusinfon aikanaan hankkimia.

Samoin minulla on luotettava lähde, jonka mukaan olet hankkinut tiedon
myös tuosta THL:stä virkavapaalla olevasta STM:n virkamiehestä ja hänen
THL:ssä työskentelevästä tutkija-aviomiehestään.

Miksi et maininnut, että kyseinen STM:n virkamies on THL:ssä
tartuntatutien, ei rokotteiden tutkija? Miksi et ole maininnut näiden
kahden tutkijan nimeä, jotta he olisivat voineet esittää omat arvionsa
sidonnaisuudestaan? Ja miksi et ole laittanut nimeäsi jutun alle tai
kertonut olevasi tiedon takana, jolloin he olisivat voineet vastata
suoraan sinulle Rokotusvaurio-sivustolla?

Ymmärrän että narkolepsialasten vanhemmat esiintyvät nimettöminä. Ymmärrän
toimittajana myös, että joissain poikkeustapauksissa, tärkeissä
yhteiskunnallisissa asioissa, lähteelle taataan lähdesuoja, nimettömyys.



17 (24)

Mutta miksi kansalaisjärjestön puheenjohtaja, joka vaatii oikeutetusti
tutkijoilta ja virkamiehiltä avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, toimii itse
nimettömyyden suojassa?

Terveisin

Petri Pöntinen

toimittaja

Suomen Kuvalehti



18 (24)

Liite 5 Jyrki Kuoppalan viesti Tapani Ruokaselle 6.4.2011 koskien Kanadan
rokotetta koskevan väitteen oikaisua.

Kiitos vastauksesta. En tiedä mitä tarkoitatte "Mediauutisilla", mutta
mikäli lehtenne olisi tarkistanut hallinto-oikeusasian esim. oikeudesta,
olisi asian oikea laita selvinnyt.

Euroopan lääkevirasto EMA ei todellakaan pidä Arepanrixia ja Pandemrixia
samana valmisteena - kyseessä ovat kaksi eri valmistetta, joilla on
erilliset hyväksynnät. Tällä hetkellä Pandemrixin myyntilupa EMAn alueella
on voimassa, Arepanrixin myyntilupa ei. Nämäkin asiat olisivat pienellä
taustatyöllä selvinneet esim. EMAn sivuilta vaikkapa Rokotusinfon
verkkosivuilta EMAn sivuille johtavien linkkien avulla, kts. lainaus alla.

yst.terv.
Jyrki Kuoppala
pj, Rokotusinfo ry

        * (30.1.2011) Saksassa valmistetun Pandemrixin ja Kanadassa
          valmistetun Arepanrixin eroista

THL:n rokoteosaston johtaja Terhi Kilpi on esittänyt julkisuuteen
virheellisiä väitteitä, joiden mukaan Pandemrix ja Arepanrix ovat sama
rokote - esim. THL:n verkkosivuilla julkaistussa, Sosiaali- ja
terveysministeriössä 13.12. pidetyssä esityksessä ja Sunnuntaisuomalaisen
haastattelussa 30.1.2011.

Pandemrix ja Arepanrix kuitenkin valmistetaan eri tehtaissa eri
valmistusprosesseilla, käyttäen valmistusproseseissa eri aineita ja mm.
viruksen inaktivoinnissa eri menetelmiä. Valmistusprosessien ero mainitaan
mm. kyseisesten rokotteiden arviointiraporteissa, jotka ovat lääkkeen
hyväksyntää varten lääkevalvontaviranomaisten laatimia raportteja. Alla
ovat lainaukset EU:n lääkevalvontaviraston EMAn arviointikertomuksista -
Pandemrix ja Arepanrix:

Pandemrix:

"Manufacture

A master and working seed were prepared from the NIBRG-14 reference virus,
received from the WHO Reference centre (NIBSC, UK). The manufacturing
process for the monovalent bulks is similar to the manufacturing process
for the monovalent bulks of the licensed product Fluarix (seasonal
influenza virus) and can be divided into four main parts:

  * Propagation of the working seed in fertilised hen's eggs, harvesting
    and pooling of infected allantoic fluids

  * Purification of the whole virus bulk

  * Splitting of the monovalent with sodium deoxycholate



19 (24)

  * Inactivation of the monovalent split virus using sodium deoxycholate
    and formaldehyde, followed by ultrafiltration and sterile filtration"

Arepanrix:

"Manufacture

The manufacturing process for the monovalent bulks is similar to the
manufacturing process for the monovalent bulks of the seasonal vaccines
FluLaval and Fluviral, which are licensed in USA and Canada (there is no
EU licence). The manufacturing process for the monobulks is in some
aspects different to the process reviewed and approved for the
Pandemrix/Prepandrix licences (the prepandemic and pandemic adjuvanted
vaccines produced at the applicantŽs German site in Dresden).

The manufacturing process can be divided into five main parts:

  * Propagation of the working seed in fertilised hen's eggs, harvesting
    and pooling of infected

allantoic fluids

  * Inactivation of the monovalent virus using UV and
    formaldehyde/thiomersal

  * Concentration and purification of the whole virus bulk

  * Splitting of the monovalent with sodium deoxycholate

  * Homogenisation and sterile filtration"

Arviointikertomusten osoitteet:
http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/EPAR_-_Assessment_Report_-
_Variation/human/000832/WC500095422.pdf

ja
http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/EPAR_-
_Public_assessment_report/human/001201/WC500089740.pdf



20 (24)

Liite 6 Jyrki Kuoppalan sähköpostiviesti Petri Pöntiselle 17.4.2011

Hei,

Pari kohtaa

1) Kirjoittamassasi jutussa tuli vastaan vielä pari asiavirhettä. Mitähän
näitten kanssa kannattaisi tehdä? No, tässä kuitenkin tiedoksi. Kohta on:

"Narkolepsiakohun innoittamana Rokotusinfo on
kaivanut esiin myös vanhan tapauksen, Calmet
ten, lasten tuberkuloosirokotteen.
Maaliskuun alussa yhdistys pyysi onnettomuustut
kintakeskusta aloittamaan tutkinnan vuosien 2002-
2006 haitoista. Tiedotteessa kysyttiin, mitkä ovat
lasten ihmisoikeudet Suomessa, kun ”mittavia roko
tehaittoja ja rokotekuolemia saa tapahtua”.
”Sanamuoto on liioiteltu”, sanoo THL:n rokotus
turvallisuuslääkäri Hanna Nohynek."

Ja asiavirheet

1a) Kyseinen lainaus ei ole Rokotusinfo ry:n tiedotteesta, joka on
luettavissa verkossa osoitteessa
http://www.rokotusinfo.fi/yhd/tiedotteet/tiedote_110307_html, vaan
kyseinen lainaus on rokotehaittoja kärsineiden omaisten tilaisuuden
mediakutsusta.

1b) Emme ole vielä muodollisesti pyytäneet Onnettomustutkintakeskusta
selvittämään Calmette-haittoja - tiedotteen aikamuotohan on
kieliopillisesti preesens (kun suomessa ei futuuria varsinaisesti ole),
eli kertoi, että pyyntö tehdään, sitä ei ole maaliskuun alussa tehty, eli
jutussa on tältäkin osalta virhe.

2) Tähän aiempaan, 5.4. lähettämääni viestiin kyselen vastauksia, kun en
ole nähnyt.

Hei,

Yritin tämän viestin tiimoilta sinulle soittaakin, kun en pysynyt oikein
kärryillä, miksi kyselet minulta rokotusvaurio.fi -sivuston sisällöstä tai
että mihin viittaat "nimettömyyden suojalla". Vaikuttaa siltä, että olet
tiedonhankinnassasi huomannut, että olen kyllä puhunut ihan omalla
nimelläni niin Anni VIrolainen-Julkusen, Ilkka Julkusen kuin vanhempienkin
kanssa, en suinkaan nimettömänä. Niinpä en hahmota, mihin viittaat
nimettömyyden suojalla, enkä oikein sitäkään, miksi kyselet minulta
rokotusvaurio.fi -sivustosta.

Tämä ei juuri nyt taida olla ajankohtaista, muutta saattaa olla
tulevaisuudesa, on mahdollista että Rokotusinfokin tuota
sidonnaisuus/esteellisyys/jääviysasia THL/STM-linjalla käsittelee, siinä
mielessä olisin myös kiinnostunut kuulemaan mitä oikein ajat takaa



21 (24)

viittauksillasi Anni Virolainen-Julkuseen ja Ilkka Julkuseen (miksi et
-kysymyksesi). Ilmeisesti katsot, että minulla tai Rokotusinfolla olisi /
olisi ollut jonkinlainen velvollisuus julkistaa heidän nimensä,
perhesuhteensa, työnkuvansa jne. En nyt ihan tätä hahmota miksi mielestäsi
näin olisi pitänyt menetellä?

Sattuuko sinulla muuten olemaan jokin lähde tai muistikuva mistä tuon
"kasvaa sarvet päähän" olet poiminut? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla
ja hiukan jäljittää - kuvainnollisessa mielessähän tuota käytetään
nykyäänkin varsin usein merkityksessä, jota lievemmässä muodossaan
kuvataan rokotteiden valmisteyhteenvedoissa termillä "ärtyneisyys", ja se
on ilmeisesti myös varsin yleinen narkolepsialasten tapauksissa
vakavammassa esiintymismuodossa, aggressiiivisuutena.

yst.terv.
Jyrki Kuoppala
pj, Rokotusinfo ry



22 (24)

Liite 7 Kirjeenvaihto koskien tarjoamaani n. 1100 merkin kirjoitusta
Suomen Kuvalehteen

Hyvä Tapani Ruokanen,

Olette aivan oikeassa, en todellakaan ole olettanut, että teillä olisi
velvollisuus julkaista kirjettäni.

En ole sanallakaan viitannut vastineoikeuteen. Jutun tiimoilta
toimintatapojenne suhteen ilmenneen myötä en valitettavasti voi kuitenkaan
sanoa yllättyneeni siitä, että tällaisen virheellisen olettamuksen
perusteella vastaatte ja annatte lausuntoja toisten ymmärryksestä. En ole
edellyttänyt kirjoituksen julkaisemista saati sen julkaisemista
muuttamatta, vaan että muutoksia ei tehtäisi tietämättäni ja ilman
hyväksyntääni.

Jyrki Kuoppala

05.04.2011 15:25, Ruokanen Tapani kirjoitti:

>
> Jyrki Kuoppala
>
> Ette varmaan itsekään voinut olettaa, että meillä olisi velvollisuus
julkaista kirjettä, jossa teette olettamuksia, esitätte tuomioita lehden
linjasta ja jaatte neuvoja, miten meidän pitäisi tehdä juttumme tai missä
olemme tehneet virheitä kykenemättä kuitenkaan osoittamaan niitä. Kaiken
lisäksi edellytätte, että kirjoitus olisi julkaistava sellaisenaan ja
ettei sen muokkaamisen anneta lupaa. Olette ymmärtänyt valitettavasti
väärin sananvapauden ja vastineoikeuden. Emme julkaise kirjettänne ja
päätämme jatkossakin aina itse, mitä ylipäänsä julkaisemme, kuten laki
edellyttää. Julkaisemme oikaisun niihin konkreettisiin asioihin, jotka
ovat virheellisiä oman tutkimuksemme jälkeen. Olemme kuulleet teitä ja
muita osapuolia jo jutun julkaisemisen yhteydessä.

>

> Tapani Ruokanen

>

> Lähettäjä: Jyrki Kuoppala [mailto:jyrki.kuoppala@rokotusinfo.fi]
> Lähetetty: 5. huhtikuuta 2011 15:11
> Vastaanottaja: Ruokanen Tapani; Jantunen Jyrki
> Aihe: Re: Sarvipäistä ja rokotusvalistuksesta
>
>
> Löytyikö tämän viikon lehdestänne tilaa kirjoituksen julkaisuun?
> Jyrki Kuoppala
>
>
> 05.04.2011 08:54, Jyrki Kuoppala kirjoitti:



23 (24)

>
> Aiempaan viitaten, tässä kirjoitukseni, toivottavasti mahtuisi vielä
tämän viikon lehteen. Pyydän julkaisemaan kirjoituksen sellaisenaan, enkä
tällä viestillä anna lupaa muokattuna julkaisuun. Jos kirjoitukseen tulee
tehdä muutoksia, teen ne tarvittaessa tai hyväksyn mahdolliset lehden
ehdottamat muutokset.
>
> Jyrki Kuoppala
>
>
> --------------------
>
> Sarvipäistä ja rokotusvalistuksesta
>
> SK:n artikkeli "Paha piikki" (SK 1.4.) kertoo omaa kieltään SK:n
> nykyisestä linjasta.
>
> Ymmärrän lehden ilmeisen huolen rokotuskattavuuden laskemisesta
> mm. lasten narkolepsiaan liittyvän luottamuspulan vuoksi. Minuakin
> huolestuttaa se, että rokotuksia voidaan alkaa boikotoida jostain
> rokotusten ominaisuuksiin liittymättömistä syistä.
>
> SK:n ja artikkelin taustavoimien eli STM:n tavoittelemien asioiden
> kannalta voisi olla eduksi, että sarvipäiden luontiyritykset
> jätettäisiin historiankirjoihin. Herää myös kysymys, oliko lehden
> tiedonhankinta narkolepsiaperheiden tilaisuudessa ilman vanhempien
> kutsua olleen henkilön avulla loppuun asti harkittua.
>
> Valistuksessa olisi hyvä siirtyä sarvipäistä asiaperusteisille
> urille. SK:n artikkelin tunteisiin vetoava yleisöön vaikuttamisen
> yritys kun kääntyy helposti tarkoitustaan vastaan, etenkin kun
> narkolepsia-asiat ovat vielä paljolti hoitamatta.
>
> Mainittakoon, että artikkelissa mainittu, SK:n tietolähdettä
> kauhistuttanut video oli vanhemman ehdotuksesta vanhempien
> tilaisuudessa esitetty suomalaisen TV-kanavan uutishaastattelu.
>
> Jyrki Kuoppala
> pj, Rokotusinfo ry
>
>
> 04.04.2011 21:12, Ruokanen Tapani kirjoitti:
>
> Tuhannen merkin teksti voi mahtua vielä tämän viikon lehteen, jos saamme
sen tiistaiaamuna.
>
> Yst.terv.
>
> Tapani Ruokanen
>
> On 4.4.2011, at 20.32, "Jyrki Kuoppala" <jyrki.kuoppala@rokotusinfo.fi>
wrote:



24 (24)

>>
>> Hyvä päätoimittaja Tapani Ruokanen,
>>
>> viitaten SK:n 1.4. artikkeliin "Paha piikki", jossa omistitte varsin
paljon palstatilaa Rokotusinfo ry:n ja henkilöni käsittelyyn.
Löytyisiköhän lehtenne seuraavasta tai sitä seuraavasta numerosta
mahdollisesti tilaa, jossa voisin kommentoida esittämäänne esim. n.
1000-2000 merkin verran? Mikäli löytyy, mihin mennessä kirjoituksen olisi
hyvä olla teillä?
>> Koska haastatteluosiossa, jonka toimittaja pyynnöstä esitti
luettavakseni ennen julkaisua, esiintyi yllättävän paljon korjattavaa,
pyysin myös muun jutun luettavakseni. Tätä toivomusta toimittaja ei
toteuttanut. Juttuun jäikin joitakin asiavirheitä - palaan luultavasti
tähän erikseen, mutta kysyn samalla millä aikataululla oikaisut näihin
olisi hyvä teille toimittaa, että ne voitaisiin sisällyttää seuraavaan tai
sitä seuraavaan lehtenne numeroon?

>>
>> yst.terv.
>> Jyrki Kuoppala
>> pj, Rokotusinfo ry


