JSN

Julkisen
sanan
neuvosto

PAATOS 4582/AL/11

Julkisen sanan neuvoston vapauttava paatos virheen korjausta koskevassa asiassa. Lehti

julkaisi laajan juttukokonaisuuden Rokotusinfo-yhdistyksestd ja sen puheenjohtajasta. Lehti

korjasi jutussa olleet olennaiset asiavirheet.

Kantelu 19.4.2011

Kantelu kohdistuu 1.4.2011 ilmestyneessd Suomen Kuvalehdessa (13/2011) julkaistuun juttuun
"Teravia kysymyksia, Miksi Suomen terveysviranomaiset pelkaavat Jyrki Kuoppalaa?”. Kantelijana on
Rokotusinfo r.y.:n puheenjohtaja Jyrki Kuoppala. Kantelu on poikkeuksellisen laaja. Sen pituus on 9

liuskaa ja kanteluun sisaltyy noin 20 liuskaa liitteita ja taustamateriaalia. SK:n juttu oli laajuudeltaan 7

sivua.

Kantelussa vedotaan Journalistin ohjeiden kohtiin, jossa kasitellaan hienotunteisuutta uutisoitaessa
sairaustapauksista, totuudenmukaista tiedonvalitystd, olennaisen virheen korjausta, otsikon

vastaavuutta ja lahdekritiikkia.

Hienotunteisuuden loukkaus

SK:n jutussa haastatellaan narkoleptikkoa, joka osallistui narkolepsiaan sairastuneiden lasten
vanhempien tilaisuuteen. Hienovaraisuuden loukkaus toteutuu narkoleptikon haastattelussa, jossa yli
50 vuotta narkolepsiaa sairastanut kertoi tilaisuudesta ja suhteestaan sairauteen. Kantelun mukaan
haastatellun repliikit loukkaavat ja leimaavat sairastuneiden lasten perheita. Myos
haastatteluosuudessa kaytetty iimaisu, jonka mukaan joku vanhemmista keskeytti narkoleptikon

"kiivaasti” on loukkaava. lImaisu kohdistuu puheen keskeyttajaan.

Totuudenmukainen tiedonvilitys
Kantelijan mielesta lehden tarkoitus nayttaa olleen esittaa asiat vastakkainasettelua ja dramatisointia
palvelevalla tavalla. Kantelija selostaa omaa haastattelutilannettaan, haastattelunsa tarkastamista ja

haastattelun tarkoitushakuisuutta. Toimittaja ei kantelijan mielesta kuullut riittdvan perusteellisesti

hanta Jill’mccsts\n

Sivu1/5

Julkisen sanan neuvosto M Vironkatu 3 D, 00170 Helsinki B Puh. (09) 1357 494 B www.jsn.fi



Virheiden korjaaminen ja otsikon vastaavuus

Kantelija pyysi korjaamaan jutussa olleet 7 olennaista asiavirhetta: 1) Lehden sisallysluettelon
otsikossa sanotaan, ettd "Rokotusten vastustajat valtaavat jalansijaa Suomessakin”. Rokotusinfo ei
vastusta rokotuksia. 2) Lehden mukaan Kanadassa ja Suomessa kaytettiin eri rokotteita. Kantelijan
mukaan Kanadassa oli eri rokote kuin Suomessa. 3) Rokoteinfo ei ole lahettanyt kanteluita hallinto-
oikeuksiin, kuten SK:n jutussa mainitaan. 4) Yhdistyksen tiedotteiden tahti ei tiivistynyt
sikainfluenssarokotusten myéta, kuten jutussa sanotaan. 5) Yhdistyksen www-sivuilla ei kuvata Terhi
Kilpea "tutkijaksi, joka ei valitd vanhempien hadasta”. 6) Jutussa haastateltua narkoleptikkoa ei ollut
kutsuttu tilaisuuteen. 7) Yhdistys uutisoi tuberkuloosiin kuolleen lapsen tapauksen, vaikka lehdessa
toisin vaitetaan. Lisaksi lehden sisallysluettelon otsikolle "Rokotusten vastustajat valtaavat jalansijaa

Suomessakin” ei kantelijan mielesta I6ydy sisalldsta katetta.

Kantelija huomauttaa, etta lehti korjasi vain kaksi olennaista virhetta, jotka koskivat vaittamia Terhi
Kilvesta ja tuberkuloosiin kuolleesta lapsesta. Lehti ei myéskaan korjannut virheitdan heti

toimituksellisilla verkkosivuilla, vaan vasta noin viikon kuluttua korjauspaatdksestaan.

Lahdekritiikki

Kantelija pitdd mahdollisena, etta lehti ei ole suhtautunut kriittisesti tietolahteisiinsa eika ole tarkistanut
riittdvan hyvin niiltd saamiaan tietoja. Keskeisina tietolahteina ovat ilmeisesti olleet Sosiaali- ja
terveysministerion seka Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen virkamiehet. Kantelija nostaa esiin yhden
virkamiehen, joka hdanen mielestdan on jaavi mm. puolisonsa tydpaikan vuoksi. Kantelussa viitataan
myds laitosten omiin intresseihin seka epaillaan, ettd ministerié on osoittanut lehdelle sen kayttdman

tietolahteen, joka oli narkolepsiaa kauan sairastanut henkild.

Suomen Kuvalehden vastaus 23.5.2011

Paatoimittaja Tapani Ruokanen vastaa, etta lansimaisen terveyden- ja sairaanhoidon kulmakivi on
nayttéon perustuva laaketiede (Evidence-Based Medicine EBM). Téll& tarkoitetaan mm. sit&, etta
terveydenhoidon ratkaisutoiminnan lahtékohtana on vahvaan tieteelliseen naytté6n perustuva tieto.

Osana tieteellista tutkimusta ovat laajoin tilastotieteellisin menetelmin selvitetyt hyédyt ja haitat

hoitotoimenpiteista taikka sairauksien ehkaisemisesta.

Sivu2/5



Ruokasen mukaan merkittavaksi yhteiskunnalliseksi ongelmaksi erityisesti lansimaissa ovat
muodostumassa erilaiset koulukunnat, joissa laakarit ja/tai vailla 1aéketieteellistad koulutusta olevat
henkilét ja tahot joko itse tekevét taikka suosittelevat kansalaisille hoitopaatoksia ja
terveydenhuoltoon liittyvid ratkaisuja sivuuttaen tieteellisin metodein aikaansaadut tulokset. Ratkaisut
perustuvat uskomuksiin, joiden noudattaminen saattaa johtaa merkittaviin terveydellisiin joko yksiloa
tai koko yhteiskuntaa kohtaaviin riskeihin.

Paatoimittaja Ruokasen mukaan Lansimaisen demokratian kulmakivi on sananvapaus.
Joukkotiedotuksen osalta sananvapaus voi toteutua vain edellytyksin, ettd toimituksellisia ratkaisuja ei
missaan olosuhteissa luovuteta toimituksen ulkopuoliselle. Suomen Kuvalehden lahtékohdat taman
artikkelin julkaisemiselle olivat seuraavat: 1) Suomen Kuvalehti on artikkelikokonaisuudessa kayttanyt
sananvapautta perustamalla kriittisen kannanottonsa yhteiskunnallisesti erittdin merkittdvéssa asiassa
globaalisti hyvaksyttyyn terveydenhoidon perustaan (= EBM) ja 2) Kiistaton tosiseikka on, etta kaikista
laaketieteellisista interventioista vaikuttavin kautta medisiinisen historian ovat rokotukset, jotka ovat
nostaneet keskimaaraista elinikda globaalisti enemman, kuin mikaan muu laéketieteellinen keksinto.

Rokotusinfo r.y.:n useat kannanotot ovat Ruokasen mukaan vailla ladketieteellistd pohjaa ja ne nain
ollen on katsottava uskomuksiksi. Yhdistyksen toimintaa pitda voida arvioida erityisen kriittisesti sen
johdosta, ettd sen kannanottojen seurauksena voi syntya terveydellisia riskeja yksittaisille
kansalaisille aina pikkulapsista lahtien ja myds riski jo "voitettujen” vakavien sairauksien
ilmaantumisesta uudelleen.

Kantelu nayttaisi Ruokasen mukaan perustuvan siihen, ettd a) kantelijan kasitykset artikkelin
kannanotoista ovat erisuuntaiset kuin lehdella ja b) lehti ei ole suostunut kantelijan eri yhteyksissa
esittdmiin vaatimuksiin, jotka olisivat tarkoittaneet toimituksellisen ratkaisun siirtdmista kantelijalle.
Artikkeli perustuu huolelliseen valmisteluun ja luotettaviin lahteisiin. Julkaisemallaan
artikkelikokonaisuudella lehti on osallistunut merkittadvaan yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvaa
journalistista tapaa noudattaen.

Paatoimittaja huomauttaa kantelijan itsensakin myéntaneen, ettei hanelle ollut syntynyt oikeutta
vastineeseen.

Sivu3d/5



Ratkaisu

Journalistin velvollisuus on pyrkia totuudenmukaiseen tiedonvalitykseen (JO 8). Tietolahteisiin on
suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tarkeda se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolahteella voi olla
hy6tymis- tai vahingoittamistarkoitus (JO 12). Otsikoille, ingresseille, kansi- ja kuvateksteille,
myyntijulisteille ja muille esittelyille on [8ydyttava sisallésta kate (JO 15). Olennainen virhe on
korjattava heti tiedotusvalineen toimituksellisilla verkkosivuilla ja lisaksi julkaisussa, jossa virhe on
alun perin ollut (JO 20). Sairaus- ja kuolemantapauksista seka onnettomuuksien ja rikosten uhreista

tietoja hankittaessa ja uutisoitaessa on aina noudatettava hienotunteisuutta (JO 28).

Suomen Kuvalehden juttu oli ajankohtainen reportaasi narkolepsiakohun yhteydessa julkisuuteen
nousseesta yhdistyksesta ja sen puheenjohtajasta, jotka suhtautuvat kriittisesti rokotuksiin. Juttu
kertoo my&s yhdistyksen ja sairastuneiden lasten vanhempien suhteista seka viranomaisten toimista
ja suhtautumisesta yhdistykseen. Jutun nakdékulma on kriittinen, minka toimitus avoimesti kertoo

jutussa.

Julkisen sanan neuvosto ratkaisee kantelijan esiin nostamat kohdat seuraavasti:

Hienotunteisuus: Jutussa esiintyvalla narkoleptikolla on oikeus kertoa kokemuksistaan ja Suomen
Kuvalehdella on oikeus julkaista ne. Mielipiteen voi kokea loukkaavana, mutta se ei kuitenkaan
kohdistu kehenk&an henkildkohtaisesti. Toimittaja luonnehtii sanalla "kiivaasti” tilannetta, jossa

henkild keskeyttda toisen henkilén puheenvuoron. Se on toimittajan arvio tilanteesta.

Totuudenmukaisuus: Toimittaja ja Suomen Kuvalehti ovat kayttaneet journalistista paatdsvaltaansa

haastattelutilanteissa, haastattelun tarkastamisessa, jutun kirjoittamisvaiheessa ja jutun julkaisussa.

Virheet ja otsikointi: Julkisen sanan neuvoston mielesta lehti korjasi jutusta kantelijan osoittamat
kiistattomat ja olennaiset asiavirheet. Muut kantelijan osoittamat virheet ovat tulkinnanvaraisia.
Kuvalehden olisi pitédnyt korjata virheensa verkkosivuillaan mahdollisimman pian, mutta tassa
tapauksessa viivastyksella ei ollut olennaista merkitysté asiakokonaisuuden tai kantelijan kannalta.
Lehden sisallysluettelon otsikko "Rokotusten vastustajat valtaavat jalansijaa Suomessakin” on

iimaisultaan yleinen, ja sen voi tulkita tarkoittavan muitakin kuin Rokotusinfoa. Tiedotusvélineita ja

sosiaalista mediaa seuraava on voinut havaita rokotuksenvastaisen ilmapiirin voimistuneen

Suomessa.
Sivud/5



Lahdekritiikki: Kantelu perustuu nailtéa osin ndkemyseroihin ja epailyihin, joille ei I6ydy konkreettista
nayttéa.

Yhteenveto: Keskella sikainfluenssarokotusten herattdmaa narkolepsiakeskustelua Suomen
Kuvalehti oli valinnut juttuaiheekseen Rokotusinfon ja sen puheenjohtajan. Lehti voi paattaa jutun
aiheen, haastateltavat ja kasittelytavan itsenaisesti. Journalistinen paatésvalta jopa velvoittaa
toimitusta siihen. Tiukaksi rajatusta nakdkulmasta huolimatta myés kantelijaa kuultiin jutussa. Lehti

my®&s korjasi jutussa olleet olennaiset asiavirheet.

Julkisen sanan neuvosto ymmartaa, ettd aihe saattoi olla arka narkolepsiaan sairastuneiden lasten
vanhemmille. Jutun karjistykset eivat kuitenkaan kohdistuneet kehenk&an henkilékohtaisesti. Ne
esitettiin yleisella tasolla. Neuvoston kasityksen mukaan lehti olisi myds voinut antaa keskustelun

tarkeasta ja mielenkiintoisesta aiheesta jatkua sivuillaan vaarantamatta journalistista paatésvaltaansa.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, ettda Suomen Kuvalehti ei ole rikkonut hyvaa journalistista tapaa.

)

L4

A S C o — - Yf'\‘/fﬁ“*f* o PR S
Risto Uimonen Ilkka Vanttinen
puheenjohtaja sihteeri
Kantelija:

Jyrki Kuoppala

Vastaaja:
Suomen Kuvalehti

Ratkaisu tehty:
26.10.2011

Ratkaisun tekivat:

Risto Uimonen (pj), Jani Halme, Kalle Heiskanen, Ulla Ahlmen-Laiho, Ollijuhani Auvinen, Timo
Huovinen, Juha Keskinen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila, Riitta Pollari ja Titta Sinisalo.

Sivus/5



