Valtioneuvoston verkkosivuilla julkaistun tiedotteen mukaan tuhkarokko on yleisvaarallinen tartuntatauti 13.3.2017 alkaen. Valtioneuvosto on muuttanut tartuntatautiasetusta aiempaan asetukseen nähden, vaikka uudessa tartuntatautilaissa ei ole muutettu yleisvaarallisen tartuntataudin kriteerejä, joten lakiuudistus ei muodosta perustetta tuhkarokon lisäämiselle yleisvaarallisten tartuntatautien luetteloon.
Kiitos kaikille päättäjiin yhteyttä ottaneille. Lopputulos ei ollut sen mukainen mitä sen olisi lain sisällön ja tuhkarokon sairautena muuttumattomuuden perusteella pitänyt olla.
AJANKOHTAISTA! Onko sinulla vaikutusvaltaa ministereihin ja valtioneuvoston päätöksiin? Nyt on hyvä aika käyttää sitä!
Valtioneuvosto päättää torstaina 9.3.2017 uuden tartuntatautilan pakkorokotusten ja karanteenimääräysten mahdollisesta laajentamisesta koskemaan tuhkarokkoa. Tällä hetkellä laki ei salli karanteenimääräyksiä tuhkarokon nojalla. Nykyisen tartuntatauti-asetuksen määräysten nojalla uuden lain mukaisia pakkorokotuksia ei voida määrätä tuhkarokkoon. Ministeriö on kuitenkin valmistellut asetuksen muutosta, joka ohittaisi eduskunnan tahdon, tuhkarokon rajaamisen ulos pakkokeinoista!
Lainsäätäjän tahdon mukaan pakkorokotuspykälä on varattu hyvin poikkeuksellisiin tilanteisiin kuten bioterrorismiin, eikä sitä ole kymmenien vuosien aikana koskaan käytetty, mutta nyt ministeriö on valmistellut pakkorokotuspykälän mahdollistamista tuhkarokkoa vastaan!
Kirjeenvaihtoa tartuntatautilain nojalla annettavaksi kaavailtua, perusoikeuksiin epäasiallisesti, liiallisesti ja lain tarkoituksen vastaisesti puuttuvaa asetusta koskien.
Arvoisa ministeri,
Kiireellinen asiamme koskee perusoikeuksia - rokotettavien fyysistä koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta terveydenhuollossa, ja siihen puuttumista lakia alemmantasoisella määräyksellä, tartuntatautilain nojalla annettavalla asetuksella, joka on ristiriitainen lain tarkoituksen kanssa.
Lainsäätäjä on 1.3.2017 voimaantulevassa uudessa tartuntatautilaissa tiukentanut ja selkeyttänyt pakollisten rokotusten kriteerejä. Niiden mukaisesti ja lain valtuutussäännöksen nojalla valtioneuvosto voi 1.3.2017 alkaen määrätä pakollisia rokotuksia torjumaan vain yleisvaarallisia tartuntatauteja.
Sosiaali- ja terveysministeriöstä saamamme tiedon mukaan 9.2.2017 valtioneuvoston on tarkoitus hyväksyä asetus, jossa tuhkarokko lisättäisiin yleisvaarallisten tartuntatautien joukkoon. Tämä tarkoittaisi, että tuhkarokkotartuntaa koskevaan uhkaan vedoten ihmisiä voitaisiin määrätä karanteeniin tai että tuhkarokkoa vastaan voitaisiin määrätä alueellisia tai valtakunnallisia pakkorokotuksia.
Tällä hetkellä tuhkarokko ei ole yleisvaarallinen tartuntatauti. Kokonaisuudessaan uudistettu tartuntatautilaki astuu voimaan 1.3.2017. Laissa ei ole muutettu yleisvaarallisen tartuntataudin kriteerejä, joten lakiuudistus ei muodosta perustetta tuhkarokon lisäämiselle yleisvaarallisten tartuntatautien luetteloon. Tästä huolimatta ministeriö on valmistellut tuhkarokon lisäämistä yleisvaarallisten tartuntatautien luetteloon. Tästä valmistelusta ei tietääksemme ole informoitu eduskuntaa, joten laista päättänyt eduskunta tietääksemme on toiminut ajatuksella, että koska yleisvaarallisten tartuntatautien kriteerit säilyvät, myös luettelo säilyy, eli on hyväksynyt lain ajatuksella että tuhkarokko on jatkossa valvottavien eikä yleisvaarallisten tartuntatautien luettelossa.
Arvoisa ministeri, pyydämme teiltä sellaisia toimenpiteitä, että tuhkarokko tartuntatautilain nojalla annettavassa asetuksessa pidetään valvottavien tautien luettelossa, eikä sitä siirretä yleisvaarallisten tartuntatautien luetteloon. Syynä pyynnölle on, että siirtäminen vahingoittaisi henkilökohtaista koskemattomuutta tavalla jota lainsäätäjä ei ole tartuntatautilaissa tarkoittanut. Tuhkarokossa tautina ei ole lain valmistelun aikana tapahtunut sellaista muutosta, jonka perusteella tauti olisi muuttunut kriteerit täyttäväksi yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi.
Tuhkarokko voidaan tarvittaessa myöhemmin siirtää valvottavien listalta yleisvaarallisten listalle, jos tauti muuttuu ja siirtäminen tarkemmissa selvittelyissä osoittautuu tarpeelliseksi.
Kunnioittavin terveisin
Rokotusinfo ry
THL:n rokotusaiheisessa verkkokoulutuksessa 16.2.2017 mainittiin valtioneuvoston parhaillaan käsittelevän uuden tartuntatautilain nojalla annettavaa tartuntatautiasetusta. Valtioneuvoston yleisistunto tosiaan pidettiin koulutuksen kanssa samana päivänä 16.2.2017.
Valtioneuvosto ei kuitenkaan vielä antanut uutta tartuntatautiasetusta. Päänvaivaa valtioneuvostolle saattoi aiheuttaa, tehdäänkö tuhkarokosta yleisvaarallinen tartuntatauti. Valtoneuvosto käsitellee asiaa yleisistunnossaan 23.2.2017. Seuraava audiovisuaalinen esitys havainnollistaa valtioneuvoston edessä olevaa kysymystä:
Lainauksia pykälistä ja hallituksen esityksestä ym:
Liite 1: nykyisen tartuntatautiasetuksen luettelot,
jotka nähdäksemme tulisi pitää ennallaan uuden tartuntatautilain
yleisvaarallisina ja valvottavina tauteina: Yleisvaarallisia tartuntatauteja ovat: ehec-infektio, hepatiitti A, influenssa A-viruksen
alatyyppi H5N1, isorokko, keltakuume, kolera, kuppa,
kurkkumätä, lavantauti, pikkulavantauti ja muut salmonellojen
aiheuttamat taudit, meningokokin aiheuttamat septiset taudit
ja aivokalvontulehdukset, pernarutto, polio, rutto, sars,
shigellapunatauti, tuberkuloosi ja, virusten aiheuttamat
verenvuotokuumeet, ei kuitenkaan myyräkuume. Ilmoitettavia tartuntatauteja ovat: botulismi, Creutzfeldt-Jakobin taudin uusi variantti,
ekinokokkoosi, hemofiluksen aiheuttamat septiset taudit ja
aivokalvontulehdukset, hepatiitti B, hepatiitti C, hinkuyskä,
hiv-infektio, sukupuoliteitse leviävät klamydiainfektiot,
legionelloosi, listerioosi, malaria, muut mykobakteeritaudit
kuin tuberkuloosi, puutiaisaivokuume, rabies, sankkerit,
sikotauti, tippuri, tuhkarokko ja vihurirokko.
3)‚taudin leviäminen voidaan estää tautiin sairastuneeseen,
taudinaiheuttajalle altistuneeseen tai tällaisiksi
perustellusti epäiltyyn henkilöön kohdistettavilla
toimenpiteillä."
Liite 3: Hallituksen esityksen perustelut (s. 33), joiden
mukaan yleisvaarallisen tartuntataudin vaatimukset pidetään
entisinä. Tuhkarokko ei ole tällä hetkellä
yleisvaarallinen, ja koska tuhkarokko tautinaan ei muuta
muotoaan lain muuttuessa, ei tuhkarokkoa tule luokitella
yleisvaaralliseksi uudenkaan lain nojalla. "4 §. Tartuntatautien luokittelu. Tartuntataudit
ehdotetaan luokiteltaviksi kuten voimassa ole- vassa laissakin kolmeen ryhmään, yleisvaarallisiin,
valvottaviin ja muihin tartuntatauteihin. Tähänastinen termi 'ilmoitettava' muutettaisiin
'valvottavaksi', koska on ilmennyt vää- rinymmärryksiä ilmoitettava-sanan merkityksestä.
Ilmoittamismenettelyn tarkoituksena on taudin esiintymisen seuranta. Yleisvaaralliseksi luokiteltavan taudin vaatimukset
ehdotetaan pidettäväksi entisinä. Vaikka luokitukset eri maiden lainsäädännössä vaihtelevatkin,
voimakkaita torjuntatoimia toteutetaan yleisesti muuallakin taudeissa, jotka meillä on
luokiteltu yleisvaarallisiksi. Yhtenä vaatimuk- sena olisi edelleen, että taudin leviäminen voidaan estää
sairastuneeseen, taudinaiheuttajalle altistuneeseen tai tällaisiksi perustellusti epäiltyyn
henkilöön kohdistuvilla toimenpiteillä. Täl- lä vaatimuksella varmistettaisiin, että yleisvaarallisten
tautien torjumiseksi toteutettavia perus- oikeuksia rajoittavia toimia ei voitaisi käyttää
taudeissa, joiden torjunnassa niistä ei ole hyö- tyä."
Liite 4,Kysymyksiä
- Yleisvaarallisen tartuntataudin vaatimukset pidetään uudessa
laissa entisinä. Miksi STM tiedottaa tuhkarokon muutuvan
yleisvaaralliseksi?
- Asetuksenantovaltuus on säädetty uusien tautien
luokittelemiseksi. Tuhkarokko ei ole uusi tauti. Miksi uuden
lain varjolla ollaan siirtämässä tuhkarokko yleisvaarallisten
tautien listalle?
- Pyrkiikö ministeriö / valtioneuvosto ohittamaan eduskunnan
tahdon tällä yleisvaarallisten tautien muutoksella? Eduskunta on
päättänyt tiukentaa pakkorokotusten kriteerejä, nyt
ministeriössä on valmisteltu asetusta sisällöllä, joka ohittaisi
lakimuutoksen merkityksen tuhkarokon osalta.
Liite 5: Hallituksen esityksen perustelut (s. 75), jonka
mukaan pakkorokotuksia käytettäisiin vain hyvin
poikkeuksellisissa tilanteissa kuten bioterrismin johdosta:
"Pakollista rokotusta koskeva säännös ehdotetaan
säädettäväksi voimassa olevan lain mukaise- na. Valtioneuvosto päättäisi asetuksen antamisesta
epidemiologisen ja lääketieteellisen tilan- nearvion perusteella. Säännös on perusteltua säilyttää
laissa hyvin poikkeuksellisia terveyden- huollon häiriötilanteita varten esimerkiksi
bioterrorismin seurauksena syntynyttä vakavaa epi- demiaa ajatellen. On kuitenkin huomattava, että
säännöksen antamaa mahdollisuutta ei ole toistaiseksi koskaan käytetty. Tällaisen poikkeuksellisen
tilanteen aiheuttamat vaikutukset vä- estön hengelle ja terveydelle olisivat kuitenkin erittäin
vakavat, minkä vuoksi säännöstä ei voida pitää perustuslain kannalta ongelmallisena."